Nie daj się oszukać - "Ufaj, ale sprawdzaj"

Pośpiech zazwyczaj okazuje się złym doradcą. Wiedzą o tym przedstawiciele handlowi działający w imieniu i na rzecz różnych dostawców usług telekomunikacyjnych. Niestety wciąż zdarza się, że działania niektórych z nich są nieuczciwe. Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta? O czym należy pamiętać podczas zawierania umów? Zapoznaj się z poniższymi zasadami bezpieczeństwa.

 

Zasady bezpieczeństwa:
  • Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonywany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawca usług, NIE PODPISUJ UMOWY.
  • PRZECZYTAJ – zapoznaj się z warunkami umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez jej podpisaniem.
  • BĄDŹ CZUJNY, jeśli przedstawiciel handlowy/kurier zjawił się w domu z gotową umową, bez wcześniejszego umawiania się na spotkanie i bez Twojego wnioskowania o zmianę usług lub operatora.
  • Jeżeli masz wątpliwości jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, który Cię odwiedził – ZAŻĄDAJ OKAZANIA LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ.
  • Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości – NIE PODPISUJ UMOWY.
  • Jeżeli już podpisałeś umowę zadbaj, aby przedstawiciel handlowy/kurier pozostawił Ci kopię zawartej umowy, jej regulamin , cennik oraz formularz odstąpienia od umowy. NIE DAJ SIĘ PRZEKONAĆ, ŻE TE DOKUMENTY ZOSTANĄ DOSTARCZONE PÓŹNIEJ.
  • Jeżeli padłeś ofiarą nieuczciwego działania – MASZ PRAWO ODSTĄPIĆ OD UMOWY w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia, bez ponoszenia żadnych kosztów.

Urząd Komunikacji Elektronicznej stale otrzymuje skargi abonentów, szczególnie osób starszych, które padły ofiarą nieetycznego, nieuczciwego postępowania przedstawicieli handlowych. Scenariusz najczęściej jest ten sam - abonent nie do końca świadomie zgadza się na zmianę zakresu usług lub na zmianę operatora - a w efekcie zamiast obiecanej promocji otrzymuje wyższe rachunki. Zazwyczaj o tym, że takiej zmiany dokonał, dowiaduje się dopiero po kolejnym okresie rozliczeniowym - kiedy jest już za późno na bezpłatne wycofanie się z nowej umowy.


Biorąc pod uwagę skalę problemu i ilość interwencji podejmowanych przez Prezesa UKE dotyczących praktyk stosowanych przez nieuczciwych przedstawicieli handlowych, Urząd Komunikacji Elektronicznej zainicjował i przeprowadził w latach 2012 – 2014 ogólnopolską kampanię informacyjną skierowanej do konsumentów powyżej 50 roku życia pod hasłem „Ufaj, ale sprawdzaj”. Założenia kampanii - to zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw w kontaktach z przedstawicielami handlowymi oraz wyczulenie na nieuczciwe działania marketingowe. W ramach kampanii „Ufaj, ale sprawdzaj” na terenie całego kraju Urząd przeprowadził szereg spotkań informacyjnych, podczas których informował i przestrzegał przed zawieraniem umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych bez dokładnego zapoznania się z warunkami umowy, przeczytania treści umowy, przed nieuczciwymi przedstawicielami handlowymi, wskazywał na metody jakich dopuszczają się nieuczciwi przedstawiciele handlowi oraz informował, co zrobić, jakie kroki podjąć, jeżeli umowa została zawarta wbrew woli abonenta lub na skutek oszustwa, przestępstwa.


Jeśli podejrzewasz dostawcę usług telekomunikacyjnych o nieuczciwe praktyki, skonsultuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE
  • infolinia 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)
  • 22 534 91 74 (pon.-pt. w godzinach 8.15 – 16.15)
  • www.uke.gov.pl/formularz

postscriptum:

Nieuczciwy przedstawicielu handlowy - jeśli udało Ci się kogoś oszukać,
to nie dlatego że ten człowiek jest głupi, tylko dlatego,
że otrzymałeś więcej zaufania niż jesteś wart!

  • Drukuj do PDF
  • CIK © UKE 2009 - 2014; POLITYKA COOKIE >
    Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:15 do 16:15
    pod numerem telefonu: 22 330 4000
    (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego)
    • mapa serwisu
    • rss
    • kontakt z cik
    • serwis UKE
    • facebook
    • twitter
    • youtube
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie